Byten och reklamationer

Reklamationer

Det är lämpligt att kunden kontrollerar leveransen vid ankomst för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Kockums Jernverks kundtjänst på kundtjanst@kockumsjernverk.se eller  020- 10 31 41  se även kontaktformulär. I er anmälan behövs en utförlig beskrivning samt bifogade bilder på skadan och förpackningen. Därefter träffas överenskommelse för hur retur och ersättning ska hanteras. Konsumenten har 3 års reklamationsrätt. Reklamation av skador som uppstått i transporten (transportskador) måste anmälas till vår kundservice inom skälig tid. Du som konsument har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet, dock inom skälig tid från att ett fel upptäckts. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. Kockums Jernverk förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. 

Kockums Jernverk gör en bedömning då vi tagit emot varan och kontaktar dig då för vidare information. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Returadress:
Kockums Jernverk AB
Stansgatan 2
334 32 Anderstorp


Varor köpta hos externa återförsäljare till Kockums Jernverk

Om du har köpt en produkt från Kockums Jernverk hos en extern återförsäljare ombeds du kontakta återförsäljaren direkt för returnering. 

Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt. För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder Kockums Jernverk istället 30 dagars ångerrätt från det att du tar emot varan eller en väsentlig del av den. 
Privatkunder har rätt att ångra köpet inom 30 dagar. I det fall varan är använd och inte längre i oförändrat skick kan avdrag på återbetalningen göras på mellan 15–80%. Om varan är hanterad i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att prova varan förbehåller vi oss rätten till att använda ett värdeminskningsavdrag, med hänvisning till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i Sverige.
Om varan p.g.a. felaktig användning förlorat sin avsedda funktion sker inte någon återbetalning. För full återbetalning ska varan kunna säljas som ny och varan och dess originalförpackning ska återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall ångerformuläret fyllas i via kontaktformulär på www.kockumsjernverk.se. Returfrakten bekostas av kunden. Konsumenten har ansvar för varan vid eventuell returtransport. Om varan försvinner vid returtransporten eller skadas under densamma är det konsumenten som bär ansvar för detta och Kockums Jernverk har rätt att vägra återbetalning. I fall av återbetalning, betalas pengarna inom 14 dagar från den dag då Kockums Jernverk mottagit meddelandet. Konsumenten kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller tills konsumenten har lämnat bevis på att varan återsänts. Ifall av frågor kan kunden kontakta Kockums Jernverk kundservice via kontaktformulär.

Vid retur står du risken för varan och det är därför mycket viktigt att varan returneras i en oskadad originalförpackning och att alla eventuella lappar och manualer också skickas med. Använd inte originalförpackningen som yttre emballage för då skadas originalförpackningen. Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten ursprungligen var förpackad i.

Observera att du inte får tejpa, klistra fast returfraktsedel eller dylikt direkt på originalförpackningen för då skadas den. En skadad originalkartong medför att du kommer att debiteras en avgift på 100 kr. Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas.

Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.